Comparing measurement precision and smallest detectable change of PROMIS Computer Adaptive Tests and traditional PROMs used in the LROI - THA
Oktober 2024: Publicatie Journal of Patient-Reported Outcomes volume
Comparing measurement precision and smallest detectable change of PROMIS Computer Adaptive Tests and traditional PROMs used in the LROI - THA
C Braaksma, N Wolterbeek, MR Veen, RW Poolman, Y Pronk, AD Klaassen, RWJG Ostelo, CB Terwee
Welke vragenlijst is het beste voor patiënten na een totale heupprothese-operatie?
In Nederland registreren we in de LROI een set vragenlijsten die geadviseerd wordt door de Nederlandse Orthopaedische Vereniging om uitkomsten bij patiënten met een totale heupprothese te meten. Maar deze huidige vragenlijsten hebben wat nadelen. Ze zijn niet nauwkeurig genoeg om de gezondheid van één specifieke patiënt goed te meten en niet alle vragen zijn nuttig voor het meten van heupproblemen.
Een nieuwe manier om te meten hoe het met een patiënt gaat is met PROMIS. Hierbij zijn er twee typen vragenlijsten: PROMIS short forms – vragenlijsten met een vast aantal vragen – en PROMIS Computer Adaptive Testing (CAT). Bij PROMIS CAT wordt
elke volgende vraag aangepast op het eerdere antwoord van de patiënt. Als een patiënt bijvoorbeeld aangeeft dat wandelen niet lukt, worden vragen over hardlopen niet gesteld. Dit zorgt ervoor dat patiënten minder vragen en vooral relevantere vragen krijgen. Eerdere studies laten zien dat PROMIS CAT en PROMIS short forms op een aantal fronten beter zijn dan de huidige PROMs vragenlijsten.
In dit onderzoek zijn de huidige vragenlijsten vergeleken met PROMIS CAT en PROMIS short forms. Er is gekeken welke vragenlijsten het beste meten bij patiënten met een
heupprothese, door te beoordelen hoe betrouwbaar en nauwkeurig ze zijn, hoeveel vragen er nodig zijn en hoe groot de meetfout is. Hiervoor zijn PROMIS vragenlijsten over lichamelijk functioneren en pijn vergeleken met traditionele vragenlijsten, zoals HOOS, HOOS-PS, WOMAC, OHS en pijnschalen. Aan de studie namen patiënten deel die op de wachtlijst stonden voor een totale heupprothese of die maximaal 12 maanden geleden een totale heupprothese kregen. Ze werden behandeld in het St. Antonius Ziekenhuis, Kliniek ViaSana of het OLVG. In totaal vulden 208 patiënten twee keer dezelfde vragenlijst in, met een tussenperiode van twee weken.
Conclusie
Dit onderzoek laat zien dat PROMIS CAT en short forms op een aantal punten beter werken dan de traditionele vragenlijsten zoals de HOOS, HOOS-PS, WOMAC en OHS voor mensen met een totale heupprothese. De PROMIS-vragenlijsten zijn net zo betrouwbaar, maar hebben minder vragen nodig en vermijden dat patiënten snel aan het hoogste of laagste punt van de schaal uitkomen bij het meten van lichamelijk functioneren en pijn. Dit maakt ze gebruiksvriendelijker, biedt een breder meetbereik en zorgt voor een nauwkeurige meting van de resultaten na een heupprothese. Voordat we kunnen bepalen welke vragenlijst het beste gebruikt kan worden, is het belangrijk
om te weten of deze ook veranderingen in de gezondheid van de patiënt goed kunnen meten en wanneer die veranderingen klinisch relevant zijn. Hiervoor is verder onderzoek nodig.