Project information

  • Project number: LROI-INTERNAL-2024-010
  • Principal investigator: Denissen, GAW
  • Status: Published
  • Joint: Not applicable
  • Type of prosthesis: Not applicable
  • Determinant: Outcome information
  • Outcome: Quality of care
  • Starting year: 2024
  • Year of publication: 2024

The use of outcome data from quality registries to learn and improve; a Dutch nationwide quantitative analysis in five disease areas

Oktober 2024: Publicatie BMC Health Services Research
The use of outcome data from quality registries to learn and improve; a Dutch nationwide quantitative analysis in five disease areas

SR Slingerland, LAM Moers, NM Medendorp, PB van der Nat, L Derks, MJC Timmermans, N de Keizer, M ten Dam, G Denissen, D van Veghel

Leren van uitkomstinformatie in de zorg

Kwaliteitsregistraties in de zorg helpen bij het meten, verzamelen en volgen van gegevens over zorgresultaten. Deze studie onderzocht hoe ziekenhuizen werken aan kwaliteits verbetering op basis van uitkomstinformatie. Er werden gegevens gebruikt 
van vijf ziektegebieden en de bijbehorende kwaliteitsregistraties: cardiologie en hartchirurgie (Nederlandse Hart Registratie, NHR), intensive care (National Inten sive Care Evaluation, NICE), nefrologie (Nefrovisie) en orthopedische chirurgie (Landelijke 
Registratie Orthopedische Interventies, LROI).

Om te beoordelen hoe ver ziekenhuizen zijn met kwaliteitsverbetering op basis van uitkomsten, werd het Health Outcomes Management Evaluation (HOME)model gebruikt. Een vragenlijst met 36 vragen werd gestuurd naar afdelingen die betrokken zijn bij deze vijf kwaliteitsregistraties in Nederlandse ziekenhuizen en klinieken. In totaal werden 124 antwoorden ontvangen: 20 vanuit cardiologie, 12 vanuit hartchirurgie, 35 vanuit intensive care, 30 vanuit nefrologie en 27 vanuit orthopedie. 

Conclusie 

De huidige situatie in de vijf onderzochte ziektegebieden laat zien dat uitkomstmetingen consequent worden gebruikt om de zorgkwaliteit te verbeteren. Uitkomstgegevens worden actief ingezet en leiden tot verbeterinitiatieven, hoewel de resultaten niet altijd voortdurend worden gemonitord. Het gebruik van deze gegevens verschilde tussen ziekenhuizen, maar de verschillen tussen de ziektegebieden bleven beperkt. Verdere verbetering is mogelijk door het hele verbeterproces structureel in de organisatie te verankeren.

Om u beter van dienst te zijn, maakt de website gebruik van cookies.